Verlangen naar Gods Geest

Verlangen naar Gods Geest

dsSonneveld-_ceesvdwal

In de pinksterbeweging werd ds. C. Sonnevelt massief geconfronteerd met de Heilige Geest en Zijn gaven. Na terugkeer in het kerkverband waarin hij opgroeide, bleef de doop met Gods Geest voor hem van grote betekenis. „Het verschil ligt in de overtuiging dat die ons niet tot helden van het kruis maakt, maar bedelaars houdt.”

In zijn tienerjaren werd Cees Sonnevelt gegrepen door het marxisme. Hij liep weg met de Cubaanse leider Fidel Castro en gelijkgezinde figuren, die beweerden een heilstaat op aarde te kunnen realiseren. „Zij waren destijds mijn profeten.”

Het was een Amerikaanse studente die hem adviseerde eens rustig de Bergrede te lezen. „Dat heb ik gedaan en het maakte diepe indruk op me. Jézus werd mijn Profeet, Hém wilde ik volgen. Gaandeweg ontdekte ik dat me dat niet lukte. Ik schoot in alles tekort en kreeg Hem nodig als mijn Priester, om mijn schuld bij God te verzoenen.”

De zoekende adolescent kwam terecht bij een volle-Evangelie gemeente in de hofstad. „Daar werd veel nadruk gelegd op de Persoon en het werk van de Heilige Geest. Dat voelde je vooral wanneer Pinksteren naderde. Iedereen was dan in de Geest of probeerde in de Geest te komen door het zingen van pinksterliederen: „Zendt het vuur neer, zendt het vuur neer, zendt het vuur des Geestes neer.” We zijn ondertussen jaren verder, maar veel van die verzen zijn me bijgebleven.”

De huidige predikant van de gereformeerde gemeente te Alblasserdam keerde terug naar zijn eigen kerkverband en ging theologie studeren in Utrecht. „Daar hoorde ik weinig over de Heilige Geest. Op de studentenvereniging Voetius werd soms wat schamper over bevinding gesproken. Het wijzen op de noodzaak ervan hoorde bij de dopersen, waartoe ook de Gereformeerde Gemeenten werden gerekend. Het heeft bij mij geleid tot een zoektocht naar het Bijbelse spreken over de Heilige Geest en Zijn werk.”

Het belijden van het Apostolicum over de Heilige Geest is opvallend summier.

„Dat hoeft ons niet te verbazen. De Heere Jezus heeft gezegd dat de Heilige Geest niet van Zichzelf zal spreken, maar Christus zal verheerlijken. In stilte, op de achtergrond, als Bruidswerver. De Eerste Die werkt en de Laatste Die wordt gekend.”

De Heidelbergse Catechismus wijdt aan het zweren meer woorden dan aan de Heilige Geest.

„Omdat het zweren van een eed een controversieel punt was, in de relatie met de wederdopers. Wat de zondag over de Heilige Geest betreft: we moeten de woorden die daarin staan niet tellen, maar wegen. Ze hebben een hoog soortelijk gewicht. Het Kort Begrip is trouwens op dit punt iets uitvoeriger. Een gelukkige inconsequentie!”

Zou u zelf nog meer hebben gezegd?

„Dat weet ik niet. Een catechismus is geen dogmatisch handboek, maar een korte inhoud van de Bijbelse waarheid voor leerlingen die je niet moet overvragen. Bij de behandeling van de zondag over de Heilige Geest heb je als predikant alle ruimte om ook aandacht te besteden aan aspecten die de catechismus niet noemt, zoals het onderscheid tussen het algemene en bijzondere werk van Gods Geest. Soms heb ik de indruk dat onder ons te weinig wordt beseft dat de Heilige Geest een Persoon is. Hij spreekt, heeft lief, deelt gaven uit, is de Trooster, kan worden bedroefd.”

Lees het hele interview met ds. Sonnevelt in Terdege (nr. 5, 22 november 2022).

beeld: Cees van der Wal

Lees verder

Lees het hele artikel in Terdege. Nog geen abonnee?

Terdege-portfolio-nummer-12

Auteur

Huib de Vries

Volg ons lifestyle platform op instagram.