Ds. J. Westerink: We moeten beseffen dat God boven alles staat

Ds. J. Westerink: We moeten beseffen dat God boven alles staat

Ds. Westerink- Urk CGK- Apostolicum deel 2- RenateB _2_

In een wereld die kraakt in al zijn voegen belijdt de christen zijn geloof in God de Vader, de Almachtige, Die hemel en aarde schiep door enkel te spreken. Dat geeft ds. J. Westerink moed. „Als het goed is krijgen we steeds grotere gedachten van God, en beseffen we dat het alles om Christus is.”

Het coronavirus trof ook ds. J. Westerink (83) hard. Dusdanig dat de behandelende arts hem verzekerde dat hij nooit meer op de kansel zou komen. „Ik respecteer uw deskundigheid”, was het antwoord van de christelijke gereformeerde emeritus predikant, „maar daar gaat een Ander over.” Inmiddels preekt hij weer week aan week. Het is voor hem een bevestiging van wat hij al jong leerde geloven. Dat hij een almachtige God dient.

Wat betekent het Apostolicum voor u?

„Het is de kernbelijdenis van de christelijke kerk, die op zondag over de hele wereld klinkt. Ik lees hem nooit voor, maar spreek hem uit. Dat is voor mij een principiële zaak. De wet lees ik voor, in naam van God. Als ik het geloof belijd, doe ik dat niet vanaf papier. Dan kijk ik de gemeente in.

Als je het week na week doet, moet je ervoor oppassen dat die woorden niet gaan uitslijten. Dat probeer ik te verhoeden. Het blijft voor mij echt belijdenis doen. Meer dan eens heeft een bepaald artikel me door de omstandigheden van dat moment bijzonder aangesproken.”

Wat wordt beleden met het eerste artikel, over God de Vader?

„In de eerste plaats het geloof in God. Dat is de kern, tegenover een wereld die in van alles en nog wat gelooft, behalve in de God Die we als kerk mogen belijden. Deze God is vervolgens Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde.

Binnen het belijden van de Drie-eenheid spreekt dit artikel over de Persoon van de Vader, maar Hij kan en mag nooit worden losgemaakt van de Zoon. Je ziet dat heel duidelijk in de uitleg die de Heidelbergse Catechismus van dit artikel van het Apostolicum geeft. Ik geloof dat de eeuwige Vader van onze Heere Jezus Christus om Zijns Zoons wil ook mijn God en Vader is. Bij het spreken over de Vader wordt onmiddellijk de Zoon betrokken. Ik denk dat het in het licht van het Evangelie ook niet anders kan. Neem het begin van het evangelie van Johannes. „In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.” De Personen binnen de Drie-eenheid zijn zo met elkaar vervlochten, dat je ze nooit van elkaar kunt losmaken.”

Wat heeft het geloof in God de Vader te zeggen over Zijn relatie tot de mensheid?

„Hij is de Schepper van alle dingen; daar is de mens een belangrijk onderdeel van. Tegelijk belijden we met dit artikel onze nietigheid tegenover God. Toen ik in mijn eerste gemeente stond, was ik consulent van de christelijke gereformeerde kerk van Tholen. Een van de twee ouderlingen daar was Jacob Baaij, een oude visserman. Als ouderlingen in andere gemeenten me opdroegen, noemden ze me in hun gebed ”Uw knecht” of ”Uw dienaar”. Jacob Baaij bad voor ”dit stof”. Daar moest ik even aan wennen. Later dacht ik: dat woord gebruikte ook Abraham toen hij tot God sprak. „Ik heb mij onderwonden te spreken tot de Heere, hoewel ik stof en as ben.”

Als Baaij vervolgens om een zegen bad, zei hij: „Het is maar een wenkje van Uw alvermogen.” Deze man had heel kleine gedachten van de mens en heel grote gedachten van de Heere. Die twee liggen vervat in het eerste artikel van het Apostolicum. Over de God Die de Schepper is van hemel en aarde, kunnen we alleen met diepe eerbied spreken. Dat maakt het niet afstandelijk, maar het zet ons wel op de juiste plek.”

Lees het hele artikel in Terdege (nr. 25, 30 augustus 2022).

beeld: Renate Bleijenberg-van Leeuwen

Lees verder

Lees het hele artikel in Terdege. Nog geen abonnee?

Terdege-portfolio-nummer-12

Auteur

Huib de Vries

Volg ons lifestyle platform op instagram.