Het verhaal van Paleis Het Loo

Het verhaal van Paleis Het Loo

werkkamer koningin Wilhelmina_foto Paleis Het Loo

Vier jaar lang bleven de deuren van Paleis Het Loo hermetisch dicht. Voor bezoekers althans, want het hele monument werd grondig onder handen genomen door bouwvakkers, restaurateurs en conservatoren. Paul Rem behoort tot die laatste groep en mocht de historische vertrekken mooi - en soms heel anders dan voorheen - inrichten.

Zodra de deuren van Paleis Het Loo opengaan, is het net alsof er een geschiedenisboek wordt opengeslagen. De verhalen over majesteiten, hoogheden en zelfs de Duitse bezetter zijn overal zichtbaar en hoorbaar aanwezig. Neem de historische schelpengrot van koningin Mary (1662-1694). Op warme dagen zocht zij hier verkoeling, terwijl ze kon genieten van een klaterend fonteintje en honderden tropische schelpen op de wanden en plafonds. Tot 2018 was de ruimte alleen vanachter glas te bewonderen, nu mogen de bezoekers er dwars doorheen.

Er is dus veel veranderd in een van de mooiste monumenten van ons land. Volgend jaar vindt de grote opening plaats en wordt ook een ondergrondse vleugel in gebruik genomen, maar de gerenoveerde ruimtes van het paleis zelf zijn nu alvast te bezichtigen. De nieuwe route begint in de vestibule, waar op een modern meubel leenapparaten klaarliggen voor een audioverhaal. Paul Rem, een van de paleisconservatoren, vertelt waarom: „Paleis Het Loo móést gerenoveerd worden, daar konden we niet onderuit. Achter de wanden, onder de plafonds: overal was asbest aanwezig. Om nog maar niet te spreken over het verouderde klimaatsysteem. Toen de omvang van de renovatie duidelijk werd, hebben we gelijk besloten om bij de nieuwe inrichting het verhaal van het paleis meer naar voren te laten komen. Een goed instrument daarvoor is een audiotour. Bezoekers hoeven nu alleen nog maar een koptelefoon op te zetten om greep te krijgen op wat ze zien.”

Dat blijkt geen overbodige luxe, want veel ruimtes hebben een ware metamorfose ondergaan. Paul Rem: „Van de pakweg 35 historische vertrekken zijn er 7 volstrekt anders en ook bij de zalen die grotendeels hetzelfde zijn gebleven, hebben wij een soort van zuivering toegepast. Wat ik bedoel is dit: voorheen waren de vertrekken vaak een soort mini-musea. Als het een kamer van koningin Sophie betrof, haalden we álles van haar uit het depot. Bij het renoveren hebben wij de oorspronkelijke inrichting als leidraad genomen. Zo kom je veel dichter bij de persoon.”

Lees het hele artikel in Terdege (nr. 16, 26 april 2022).

beeld: Paleis Het Loo

Lees verder

Lees het hele artikel in Terdege. Nog geen abonnee?

Terdege-portfolio-nummer-12

Auteur

Josine Droogendijk

Volg ons lifestyle platform op instagram.