Leendert Roos: Autorijles geven is als schaken - Terdege

Leendert Roos: Autorijles geven is als schaken

Leendert Roos_ rijschoolhouder_ Radio Kootwijk - Foto Nie_14

Voor rijschoolhouder Leendert Roos (41) uit Radio Kootwijk is niet snel iets te gek. Hij is zelfs bereid over landsgrenzen te gaan. „Ik vind dat iemand, voordat hij of zij examen doet, naar en door Parijs moet kunnen rijden. Wat denk je van de Franse ochtendspits met bumperklevers, het omgaan met tolwegen en slecht wegdek? Als een paar leerlingen vragen of ze daar een hele dag mogen lessen, ga ik dat regelen.”

Leenderts lesauto’s, twee Volvo’s en een Rolls-Royce, staan al maandenlang werkeloos op het parkeerterrein achter zijn huis in de Veluwse buurtschap Radio Kootwijk. Wachtend op het einde van de lockdown. Het is een pittige tijd voor Leendert als zelfstandig ondernemer en hij kan niet wachten om weer de weg op te gaan.

Leendert is ruim zeven jaar eigenaar van een bloeiend bedrijf. Zijn route naar een eigen rijschool verliep niet volgens de kortste weg. De Veluwenaar wilde architect worden, besloot marketing gaan te studeren en startte met dat diploma een carrière in de keuken­industrie. De baan paste hem als een jas, maar de ondernemende Leendert besloot het roer om te gooien. Na marketingbanen bij kennis- en opleidingsinstituut Verkeersveiligheid Groep Nederland en het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid bleef het kriebelen. „Ik ben een mensenmens en werk graag zelfstandig. Het duurde echt wel een tijdje voordat ik in 2013 de keuze maakte om een rijschool te starten.”

Prikkels

In 2014 is rijschool Lessen bij Leendert een feit. Zijn leerlingenbestand stroomt verrassend snel vol en de kandidaten komen uit de zeer wijde omgeving van Radio Kootwijk. Het geheim van zijn succes? „Ik lever maatwerk. Bij elke leerling is voor mij de vraag: wie ben jij als persoon en wat is jouw behoefte? Kandidaten die op zoek zijn naar een rijinstructeur die staccato instrueert: „Links, rechts, rotonde driekwart”, komen niet bij mij. Ik koppel het leren van de vaardigheden aan iemands behoefte. In de praktijk komt het erop neer dat we eerst een kwartiertje rijden en kijken welke bottleneck er naar voren komt. Daarmee gaan we aan de slag. Soms gaat het om een technische vaardigheid in het rijden, en die oefen je al rijdend, soms is er iets persoonlijks waardoor het niet lukt en zetten we de auto stil om het daarover te hebben.”

Dat elke kandidaat uniek is, ervaart Leendert als verrijking in zijn werk. „Ik leer iedereen goed autorijden, dat is de basis van mijn werk. Mijn doel is dat elke leerling een besluitvaardige automobilist wordt, maar de route daarnaartoe is voor iedereen anders en juist dat proces is zo belangrijk. De afgelopen jaren ben ik heel veel wijzer geworden over hoe jongeren in elkaar steken en hoe ik ze het beste kan bereiken. Een voorbeeld: een leerling met ADHD was enorm gevoelig voor prikkels en had heel duidelijke sturing nodig. Zou ik tegen een ander zeggen: „Laat de rem maar los”, tegen hem zei ik: „Lós!” Je moet je pappenheimers kennen.”

Lees het hele artikel in Terdege (17 maart 2021).

beeld: Niek Stam

Lees verder

Lees het hele artikel in Terdege. Nog geen abonnee?

Terdege-portfolio-nummer-12

Auteur

Corine Boone-Bruggink

Volg ons lifestyle platform op instagram.