Niet-christen aan een christelijke opleiding

Niet-christen aan een christelijke opleiding

StudentenGouda-ceesvdwal_4

Uiterlijk verschillen ze niet van de andere studenten en ook in hun taalgebruik is er geen onderscheid merkbaar. Hooguit de achternamen van Cynthia van Florestein en Anne Massar zouden hun niet-christelijke achtergrond kunnen doen vermoeden. Beiden kwamen terecht op Driestar hogeschool, in het hart van de gereformeerde gezindte. „Iets trok me hierheen, en daar ben ik nog altijd dankbaar voor.”

Ze hoeven er beiden geen moment over na te denken of ze willen meewerken aan een artikel over hun ervaringen op een christelijke opleiding. „Wat ontzettend leuk, ja natuurlijk”, reageren Anne en Cynthia enthousiast. Reflecteren, daar is Anne wel van, geeft ze aan. Zo aan het eind van de opleiding is het een mooi moment om terug te kijken. Cynthia heeft haar eigen reden. „Ik ben zo blij dat ik iets terug kan geven aan de groep mensen die mij zo veel gegeven heeft”, vertelt ze in het gesprek dat we twee weken later hebben.

In hun jeugd kregen Anne Massar (25) uit Gouda en Cynthia van Florestein (36) uit Krimpen aan de Lek via een opa en oma „wel wat” mee van het christelijk geloof. Maar kerkelijk zijn ze niet opgegroeid. „Wel heb ik op een christelijke basisschool gezeten, omdat die toevallig bij ons in de straat stond”, vertelt Anne. „Ik hoorde daar de verhalen uit de Bijbel en met de klas vierden we de christelijke feesten in een kerk, maar dat was het wel.” Bij Cynthia speelde religie geen actieve rol in haar kindertijd, maar ze ervoer wel een positieve houding van haar ouders richting geloven in het algemeen. „Ik waardeer het erg dat mijn ouders ons expliciet de ruimte gaven om een geloof te ontdekken. Daardoor ben ik bewust op zoek gegaan en wilde ik het christelijk geloof leren kennen.”

Waar Anne vooral pragmatisch keek naar de dichtstbijzijnde deeltijdopleiding pedagogiek, maakte Cynthia een weloverwogen keuze voor Driestar hogeschool. Voorzicht formuleert ze haar afwegingen van destijds. „Het maakte deel uit van de zoektocht die ik voor mezelf doormaakte en doormaak, denk ik. Wie ben ik en wat is het hogere doel van mijn leven? Voordat ik aan deze opleiding begon, geloofde ik al dat er meer was dan het hier en nu alleen, anders had ik deze keuze niet gemaakt. Ik vond het een cadeautje dat ik hier, behalve over pedagogiek, ook veel zou leren over het christelijk geloof. Voor mijn gevoel trok iets me hierheen.”

Anne stond wat afwachtender in haar besluit voor de hogeschool. „De opleiding staat hoog aangeschreven en omdat ik in Gouda woon, was het natuurlijk ideaal. Maar ik dacht ook wel even: Het is flink christelijker dan mijn basisschool en middelbare school, ga ik dat niet erg vinden? Ik zou bijvoorbeeld rokken en jurken moeten kopen, terwijl ik thuis eigenlijk alleen broeken droeg. Maar de open dag haalde al mijn twijfels weg. Ik ervoer een veilige en open sfeer op de opleiding en ik merkte dat de studenten veel vlotter waren dan ik ooit had gedacht.” Met een lach: „Iedereen liep er heel leuk bij en ik deed veel inspiratie op voor nieuwe kleding.”

Statenvertaling

De beide pedagogiekstudenten besloten vanaf het begin een open houding aan te nemen richting het geloofsaspect in de opleiding. „Als je zonder vooroordeel luistert, kom je het verst”, geeft Anne aan. „En als je openheid uitstraalt, krijg je die ook terug. Ik heb meteen aangegeven dat ik niet-gelovig ben en dat ik vragen daarover altijd wilde beantwoorden. Die vragen kreeg ik ook echt van studenten en docenten. Ze hadden oprechte interesse in mij. Ik was nooit een vreemde voor hen.” Cynthia herkent dat. „Ondanks mijn niet-christelijke achtergrond heeft Driestar hogeschool mij met open armen ontvangen. Dat blijft mij mijn leven lang bij, denk ik. Door de houding van de docenten voelde ik mij zeer welkom. Ze zagen mij als persoon. Ik denk dat het typisch iets christelijks is dat het gaat om echte ontmoetingen. Oppervlakkigheid en eigenbelang worden zo veel mogelijk vermeden.”

Dat betekent ook dat het bij dagopeningen de diepte in gaat, met een Bijbelgedeelte en exegese. Dat is soms moeilijk te volgen voor een buitenstaander, ervoeren de studenten. „Ik merk dat de docenten het Bijbelgedeelte dat ze kiezen eigenlijk altijd koppelen aan de stof die ze behandelen in het college. De Bijbel is in de opleiding heel relevant”, vertelt Anne. „Maar moeilijke geschiedenissen en de oude woorden maken het weleens moeilijk te begrijpen. Ik heb soms werkelijk geen idee waar het over gaat. Maar dan denk ik: de volgende religieuze tekst sla ik wel weer op.”

„De taal van de oude Statenvertaling vind ik juist heel mooi”, geeft Cynthia aan. „Je hoort daardoor hoe de teksten eeuwen geleden al door God geschreven zijn. Het valt me op hoeveel normen, waarden en elementen van de opvoeding hun oorsprong hebben in de Bijbel.”

Het thema opvoeding ligt Anne en Cynthia na aan het hart. Graag zetten ze zich in voor een veilig en positief opvoedingsklimaat voor iedere jeugdige. Anne vanuit haar werk binnen een kinderdagverblijf, Cynthia als moeder van twee kinderen van acht en zes – en in de toekomst liefst als zelfstandig pedagoog. Hoe werkt het christelijk geloof door in de vakken die de studenten volgen?

Lees het hele artikel in Terdege (nr. 6/7, 15 december 2021).

beeld: Cees van der Wal

Lees verder

Terdege-portfolio-najaarsnummer-2024

Auteur

Henrieke Hoogendijk-van Dam

Volg ons lifestyle platform op instagram.