In het reguliere onderwijs redden ze het niet, om wat voor reden dan ook. Op de Rehobothschool krijgen reformatorische kinderen met een rugzak onderwijs dat bij hen past. „Het raakt me als ze heel open en eerlijk vertellen waarmee ze worstelen.”
Het beeldscherm in de hal van de Rehobothschool in Barneveld maakt meteen duidelijk wie hier centraal staan. Er zijn deze maand 29 leerlingen jarig, meldt de kolom aan de linkerzijde. Ernaast staan de jarigen van vandaag, drie van de vier met foto. Het beeld wordt afgewisseld met een overzicht van het stroomverbruik deze maand en de hoeveelheid elektriciteit die is teruggeleverd. Rehoboth wil ook een groene school zijn.
In een lokaal op de eerste verdieping heeft Ingena Siemerink een klas voor speciaal basisonderwijs onder haar hoede. Acht jongens en vijf meisjes, gemiddeld acht jaar oud. Ze zitten op oranje stoeltjes aan lichthouten tafels. Aan de wanden hangen tekeningen en portretten van de kinderen.
Terwijl de onderwijzeres het verhaal van Paulus op de Areopagus vertelt, tovert ze met haar hand op het digibord ondersteunende beelden en symbolen tevoorschijn. Zo nu en dan stelt ze een vraag. Haar stem is zacht, zelfs haar bewegingen stralen rust uit. Het heeft zijn weerslag op de kinderen. Ze zijn opvallend stil en wachten met het geven van antwoorden tot hun naam wordt genoemd. Na het Bijbelverhaal zingen ze hun ”leerpsalm”, met ingeblikte orgelmuziek als begeleiding.
Kralenstang
Klokslag halftien wordt de Bijbelles afgesloten en begint de rekenles. Enkele leerlingen vertrekken, anderen komen binnen. „Bij deze les hebben we kinderen uit vier groepen, die met rekenen ongeveer op hetzelfde niveau zitten”, licht Ingena toe.
Haar onderwijsassistent heeft plaatsgenomen naast twee leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Evan, afkomstig uit een cluster 4-groep, brengt zijn persoonlijke assistente mee: Gerjanne van Agathos Hulpverlening. Zij probeert hem bij de les te houden. Zelfstandig lukt hem dat niet, mede door zijn slechtziendheid.
Op het digibord, dat net nog Paulus op de Areopagus toonde, verschijnen nu beelden over ”de vriendjes van 10”. Gerjanne verdwijnt met Evan naar de nevenruimte achter in de klas. De kinderen rekenen met de benen. Met stappen geven ze de tientallen aan, waarna ze met sprongetjes doortellen tot het gevraagde aantal is bereikt. Ingena heeft de kralenstang ter hand genomen, met daaraan clusters van tien kralen, afwisselend rood en wit. Sommige kinderen mogen naar voren komen om met behulp van de stang duidelijk te maken hoe je snel tot 33 of 69 kunt tellen.
Lees het hele artikel in Terdege (nr. 25, 5 september 2023).
beeld: Renate Bleijenberg-van Leeuwen