Jezus, beeld van de Onzichtbare

Jezus, beeld van de Onzichtbare

DsJMulder-_ceesvdwal_1 site

De christenheid dankt haar naam aan Jezus Christus, Die beleden wordt als de beloofde Messias, Gods Zoon en de overste van alle koningen der aarde. Wat niet betekent dat een christen zich als kroonprins moeten gedragen, waarschuwt ds. J. J. Mulder. „Wanneer we Christus als Koning belijden, worden we net als Hij slaaf.”

Nooit ervaart ds. J. J. Mulder de band met de kerk van alle tijden en plaatsen sterker dan tijdens het uitspreken van de apostolische geloofsbelijdenis. „Deze meest geconcentreerde samenvatting van de geloofsleer en geloofsbeleving bewaart je bij de kern.” Veelzeggend is voor de hervormde predikant uit Krimpen aan den IJssel de concentratie op Christus. „Het grootste deel van het Apostolicum gaat over Hem en Zijn werk. Dat is het hart en staat in het midden, letterlijk.”

Wat is de kern van het geloof in Jezus Christus?

„Je bent geneigd om direct te antwoorden dat Hij onze Verlosser is, maar de Bijbel zegt als eerste dat Hij is gekomen om ons de Vader te verklaren. Denk aan wat de apostel Johannes schrijft: „Niemand heeft ooit God gezien. De eniggeboren Zoon, Die in de schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.” De Zoon is dé openbaring van God, het beeld van de Onzichtbare. Die lijn zie je ook in het Apostolicum. Deze geloofsbelijdenis opent met het geloof in God de Vader, maar haast zich dan om duidelijk te maken door Wie wij tot de Vader komen. De oerbelijdenis van de christelijke kerk luidde: Jezus is Heere. Rondom dat centrum is de apostolische geloofsbelijdenis gegroeid. Vanuit het geloof in Christus is ook het artikel over de Vader geschreven. Wij leren God niet kennen door met onze godsdienstige systemen over Zijn wezen en eigenschappen te filosoferen, maar enkel en alleen door het geloof in Jezus van Nazareth, het kind van Bethlehem, de lijdende Koning van Golgotha. Hij is de deur tot de Vader. Dat was de kern van Luthers grote ontdekking. Daaruit kwam zijn zicht op de rechtvaardiging voort. God is geopenbaard in het vlees.”

De naam Jezus wijst toch ook op Zijn verlossingswerk?

„Zeker, dat is onlosmakelijk verbonden aan het verklaren van de Vader door Jezus. Opvallend is dat dit geloofsartikel begint met Zijn Persoonsnaam en daarmee het mens-zijn van de Zoon voorop zet. Augustinus zei: „God is al nederig, wij moeten het nog worden.” Luther noemt het de grootste goddeloosheid als wij God in de hoogte zoeken, terwijl Hij Zichzelf heeft vernederd.

Jezus is de voltooiing van de Godsnaam die aan Mozes werd geopenbaard. De God Die is, is de God Die redt. De apostel Paulus is daar zo vol van, dat hij bijna geen zin kan schrijven zonder de naam van Jezus te noemen, in allerlei varianten. Preken is Jezus Christus verheerlijken. Als we ons érgens voor moeten schamen, dan is het voor het feit dat we zo ver weg zijn geraakt van de kern van het geloof. Noem mij een boek uit de laatste eeuw dat louter gaat over de heerlijkheid van Jezus en Zijn werk. Daarvoor moet je naar ”De heerlijkheid van Christus” van John Owen, ”Het zien op Jezus” van Ambrosius, de bruidsmystiek van de middeleeuwse kloostertraditie.”

Lees het hele artikel in Terdege (nr. 26, 13 september 2022).

beeld: Cees van der Wal

Lees verder

Lees het hele artikel in Terdege. Nog geen abonnee?

Terdege-portfolio-nummer-12

Auteur

Huib de Vries

Volg ons lifestyle platform op instagram.