Langs Berg en Dal: wandelen aan de grens

spg-20493-wandeling Berg en Dal-28 site

Omlaag voert het paadje. De bosgrond is zacht, de rijzige stammen zijn donker, vol mos. Het lijken pilaren. Groen is het gewelf en als door een raampje valt licht in het dal. Een beekje meandert, het parelt en zingt. De korenbloem bloeit in het glooiende veld.

Hoge eiken omringen het romaanse Bartholomeuskerkje van Beek, in het Rijk van Nijmegen. Een racefietser trapt tegen de stuwwal op richting Berg en Dal, hij heeft de wind ook nog tegen. Witte wolkengevaarten drijven over.

De tafeltjes voor hotel-café Sous les Eglises vangen zonlicht, in de tuin bloeit ooievaarsbek. De serre van het etablissement heeft glas-in-loodramen. Op het terras bestelt een wandelaar een Beeks biertje. De kerkklok slaat halfdrie.

Heuvels

Tegenover de kerk begint de wandelroute N70 Natuur, die over acht heuvels voert. Bij ijssalon M’ijsjes, even verderop, dient de eerste stevige helling zich aan. Hier liep vroeger de grens met Duitsland. Na de Tweede Wereldoorlog werd zo’n 70 vierkante kilometer aan Duits grondgebied door Nederland geannexeerd, als compensatie voor geleden oorlogsschade. Die annexatie is grotendeels teruggedraaid, behalve op deze plek.

Vanaf de stuwwal leidt de route omlaag naar het Keteldal. Een trap, dan een smal pad in de luwte. Rondom loof. Er is schaduw en koelte. Bij een T-splitsing staat een richtingwijzer uit 1909 met de tekst: „Laat vriendschap heelen wat grenzen deelen.”

Haag

Twee hagen, meidoorn en beuk, doorkruisen het dal. Daartussen loopt het pad. Aan het begin is in de beukenheg een poort gesnoeid. Vanuit het dal gaat het omhoog, over traptreden en grillige boomwortels. Beuken krommen zich. Rechts een lichte weide, omzoomd door dicht en donker geboomte. Varens, gevelde berkenstammen, een Vlaamse gaai. Spaarzaam zonlicht bereikt de grond.

Na de klim opent zich een nieuw uitzicht op een fraai heggenlandschap: het dal Palland. In de verte is het rivierengebied zichtbaar, met daarachter de Veluwezoom en het Montferland. De bodem is zompig dankzij overvloedige regen. Boven het dal zweeft een roofvogel. Een moeder en haar dochtertje plukken bramen langs het pad. In het glooiende veld klinkt de zagende zang van de krekels.

Bergkristal

De route gaat verder over de Duivelsberg. Die naam verwijst naar een laaggelegen streek aan weerskanten van de grens, De Duffelt. Op de helling staat een landhuis uit 1924, gebouwd in de stijl van het expressionisme: Huis Wylerberg. De zeshoekige villa heeft de vorm van een bergkristal.

Lees het hele artikel in Terddege (nr. 1, 3 oktober 2023).

beeld: Tineke van der Eems

Lees verder

Lees het hele artikel in Terdege. Nog geen abonnee?

Terdege-portfolio-nummer-12

Auteur

Martijn den Hollander

Volg ons lifestyle platform op instagram.