Van gepeperd tot de smaak van tompoes

De tijd dat kruidnootjes nog gewoon kruidnootjes waren, is allang voorbij.
Tegenwoordig koop je kruidnootjes met de smaak van... limoncello, zure mat, appeltaart, stroopwafel, tompoes, kokos of cappuccino.

Liever hartig, of beter gezegd: kruidig? Ook dat is mogelijk. Zelfs kruidnootjes met smaken als ras el hanout (kruidenmengsel met onder meer zwarte peper en kruidnagel) of sweet Chili (met onder meer paprikapoeder) zijn geen bijzonderheid meer. Voor de liefhebber.
De winkels van De Pepernotenfabriek, waar deze bijzondere kruidnootjes te vinden zijn, veroveren de laatste jaren steeds meer terrein, en de harten (of vooral magen en monden?) van vele fans. De popupstores (tijdelijke winkels) openen de laatste maanden van het jaar hun deuren in met name grote en middelgrote steden - op wisselende, tijdelijke locaties. De eerste vestiging van De Pepernotenfabriek startte in 2014 in Amsterdam. Het jaar daarna volgden meer plaatsen, onder meer Groningen en Zwolle. Nu, drie jaar later, vermeldt de site van De Pepernotenfabriek maar liefst 34 Nederlandse vestigingen: onder meer in Rotterdam (met drie verkooppunten), Alkmaar, Amersfoort, Veenendaal, Arnhem, Utrecht en Middelburg. Het concept van De Pepernotenfabriek komt uit de koker van Van Delft Biscuits in Harderwijk, een van de grootste Nederlandse bakkerijen van diverse soorten biscuitjes, crackers, koekjes en tussendoortjes. Die zijn te vinden in de schappen van onder meer Jumbo en Albert Heijn. Ook taai-taaipoppen, pepernoten en kruidnootjes worden hier gemaakt. De laatste jaren introduceerde het bedrijf steeds meer luxere kruidnootjes. Zo zijn er in de supermarkten behalve de ”gouwe ouwe” kruidnootjes al jarenlang varianten met bijvoorbeeld een truffel- of chocoladelaagje te vinden. Inmiddels zijn er vele smaakjes bijgekomen: in de popupstores zijn ze te koop in wel veertig tot vijftig variaties.
 

NOSTALGISCH
In de Zwolse vestiging van De Pepernotenfabriek is het op een gewone, doordeweekse dag een komen en gaan van mensen. Het oude pandje in een zijstraat van de hoofdwinkelstraat ademt een authentiek sfeertje.
”Van Delft. De Pepernotenfabriek. Anno 1880” vermelden de sierlijke, witte letters op de etalageruit. De mensen achter het winkelconcept hebben er duidelijk werk van gemaakt om een nostalgische ”beleving” te creëren – terwijl er, eerlijk is eerlijk, weinig ambachtelijks aan is: de kruidnootjes komen uit een grote fabriek en ook de winkel zelf is allesbehalve kleinschalig.

Deel dit verhaal op sociale media

Verder lezen?

Geïnteresseerd in Terdege? Neem een proefabonnement. Probeer Terdege nu 3 nummers voor €5,-

Annemieke van den Berg

Houdt van klaprozen, ontbijt met sterke koffie en gele schoenen. Of rode. | Dagelijks druk met: twee mooie meiden, letters op papier en andere zaken | Wordt blij van: inspirerende verhalen.

Abonneevoordeel

Maak gebruik van de leuke voordelen die we speciaal voor jou als abonnee hebben uitgezocht.

Volg ons op sociale media

Instagram

Over Terdege

Terdege is een reformatorisch familiemagazine dat wil inspireren, bezinnen en verrassen.

Abonneevoordeel

Maak gebruik van de mooie voordelen die we speciaal voor jou als abonnee hebben uitgezocht.