Door mijn werk als kleuterjuf ben ik vijf dagen in de week omringd door voornamelijk Egyptische kinderen. Al mijn lessen geef ik in het Engels, tenzij het kind waartegen in praat echt niet begrijpt wat ik zeg of voor de zoveelste keer niet wil luisteren. Dan schakel ik over naar kinderlijk Arabisch.
Ik hoor dan de stem van mijn man in mijn hoofd, die tegen onze kinderen in het Arabisch zegt dat ze meteen moeten luisteren en niet pas na drie keer waarschuwen.
Omdat Egypte een islamitisch land is, zijn de christelijke scholen op twee handen te tellen. Er zijn scholen waar nonnen lesgeven. Die scholen zijn erg bekend in de regio. Ze staan voor iedereen open, of je nu christelijk bent of niet. Mijn school daarentegen weigert christenen. Toen ik dit te weten kwam, wilde ik per direct ontslag nemen. Maar helaas zijn er niet veel opties voor een buitenlandse die een fatsoenlijke baan wil. Iedere klas in de school krijgt het vak geloofsleer, wat erop neerkomt dat ze verhalen en feiten leren over de islam en de koran. De christelijke kinderen hoeven hier niet bij te zitten, al gebeurde dat vroeger wel. Dus dan heb je christenen die de koran kunnen citeren, net als mijn man.
Tegenwoordig is er op iedere school een christelijke godsdienstleraar, die de christelijke kinderen lesgeeft over het christendom. Soms een vaste leraar in de school, soms een leraar (of vrijwilliger) die per week verschillende scholen langsgaat. Is er geen leraar, dan kun je buitenspelen tot de les voorbij is. Er zijn overigens ook verschillende godsdienstboeken en -examens voor de leerlingen, afhankelijk van je geloof.
In mijn klas, waar het niveau vergelijkbaar is met groep 3 maar de kinderen de leeftijd van groep 1 hebben, leren ze het alfabet, lezen en schrijven en maken ze rekensommen tot en met 20. Ook krijgen ze iedere dag huiswerk mee, of dat nu een kleurplaat is of letters schrijven.
Een schoolplein is er niet. De grote kinderen, van 6 tot 14 jaar, spelen op het voetbal-, basketbal-, en volleybalveld. De kinderen van 3 tot 6 jaar spelen in de speeltuin met kunstgras, voorzien van schommels, een zandbak, speelhuisje, draaimolen en glijbaan. In het speellokaal zijn er hoeken gecreëerd, zodat ze hun fantasie en energie kwijt kunnen in de keuken, de duplohoek, de treinbaanhoek, spellentafel, het poppenhuis of de kleur- en verfhoek met echte schildersezels en knutselprojecten.
Als de dag voorbij is, gaan de meeste kinderen naar huis in de schoolbussen. De ene gaat richting het centrum, de andere gaat naar de rand van de stad om de kinderen thuis te brengen.